• Welcome to BookAndReader!

    We LOVE books and hope you'll join us in sharing your favorites and experiences along with your love of reading with our community. Registering for our site is free and easy, just CLICK HERE!

    Already a member and forgot your password? Click here.

Cristin Hayes Foreword in english and the novel in Swedish

Relay

New Member
The caracter of Cristin Hayes and its progress from a RP caracter (rp=Role Playing) to a fully grown caracter in this story took years, before i even started to write this so far three chapter story. (more will hopefully come)
It is possible that this story isnt the final story this strange woman and her faith in humans, if it is faith i am not sure yet. I have so far worked more with caracters in this story than the story itself and only i know everything of this caracters background and what her fully profession is in the story below.
Much joy of the story and feedbacks and comments are very much welcome by everyone who have read this.
 
Kapitel 1

-Varför är vi här? Varför ska vi besöka denna plats där det enda sällskapet är dom döda? Hon vände sig till kvinnan som hon känt i några år utan att få några direkta svar. Hon kände att marken var mjuk av mossa och för varje steg fruktade hon att marken skulle sluka henne, tanken och fantasierna som för henne alltid funnits när det gäller gamla kyrkogårdar verkade besannas för varje steg hon tog. Ljudet från vägen på andra sidan muren fick henne att känna sig en aning tryggare men vart hade Cristina fört henne? Allt hade börjat tidigare under kvällen då Cristina hade förslagit att dom skulle ta sig till stadskyrkogården, Hon hade lovat att följa med utan att tro att det skulle bli alvar av planerna. Och nu befann sig båda här utan att hon visste hur eller varför, Cristina som hon hade känt i några år var inte den kvinna som hon hade lärt känna. Cristina följde efter henne med några stegs mellanrum och utan att några ord utbyttes verkade det vara Cristina som visade vägen. Snart stoppade en mur deras väg kvinnan vände sig om –Cristina jag tror det vore bäst att, längre hann hon inte innan hennes väninna gav henne ett tecken att vara tyst. Cristina verkade se på något som hon själv inte kunde se, ibland vände hon sitt huvud som för att lyssna efter något.
-Cristina jag tycker vi borde åka hem, lämna detta ställe jag känner mig rädd. Cristna tittade på henne och log med ett varmt leende. –Rädd vad skulle det finnas att vara rädd för ser du inte det jag ser ser du inte ljusen Betty? Varför är du rädd här finns inget att vara rädd för Det är utanför kyrkogårdar du behöver vara rädd, inte här inte här. Betty var fortfarande inte övertygad och hon kände inte igen Cristina alls hennes blick lyste och det skrämde Betty mer än det faktum att hon befann sig i en mycket gammal kyrkogård mitt i stan.

Cristina såg sig runt och såg alla ljus som verkade komma ur själva luften runtomkring. Hon kände en glädje över vad hon såg och Bettys reaktion var obegriplig för henne, såg hon inte allt det underbara hon kunde se. Betty tittade alltmer oroligt på Cristina som nu hade satt sig ned på knä och lät fingrarna glida över det fuktiga gräset. Hon såg en utgång lite längre bort och beslöt sig för att lämna Cristina. –Jag går nu det börjar bli sent sa hon men Cristina verkade inte höra så hon bestämde sig för att lämna henne kvar i gräset och ta en taxi hem.

Cristina satt kvar medan hon hörde fotstegen på asfalten bli alltmer avlägsna. Ensam igen hon var van vid att vara ensam men det kändes hårt för henne att ingen kunde se det hon såg eller upplevde. Under hela sitt 35 åriga liv hade hon kunnat se och förnimma det ingen annan kunde, hon mindes mycket väl första gången det hände. Hon var en liten flicka den gången, det var sommar och hennes föräldrar hade tagit med henne till en stuga dom hade hyrt vid havet. Hon var fem år och hade aldrig sett havet innan. Ivrigt tjatade hon på sin pappa när dom skulle komma fram, lika tålmodigt svarade han svävande för att kunna få tyst på henne. Efter en tid som kunde tyckas som en evighet stannade bilen framför en sandplätt som avslutades med det gråblå havet. Solen stod lågt så hon hoppade ur bilen och sprang kisande fram mot stranden, hon stannade först när hon kände att hennes fötter blev blöta. Cristina kunde inte se mycket för att solen stod lågt men hon hörde ljudet från fiskmåsar, kände lukten av tång blandat med salt vatten och hennes skor var genomblöta. Hennes far Michael Hayes hade köpt stugan föregående sommar. Stugan själv var nedsliten men han såg chansen att ha nåt objekt att renovera under dom långa sommardagarna, sedan skulle säkert hans dotter tycka om att vara utanför stadens buller och trångboddhet. Han såg på Cristina medan hon gick omkring nere på stranden han kände sig nöjd, även för Cristinas skull.
Han gick runt huset som bestod av två våningar en del fönster saknade glasrutor och färgen hade börjat flagna från ytterväggarna. Naturen hade börjat invadera bakgården då vildväxande gräs nästan helt hade tagit över nästan ända fram till den stenlagda uteplatsen. Buskarna växte tätt och skogen befann sig precis vid den öppna platsen. Han gick längst med dom yttersta buskarna och hittade en liten stig. Han följde stigen som först ledde honom uppåt längst en liten kulle för att sedan leda honom nedåt igen. Det började skymma då han såg ett litet lusthus vid en glänta.

Cristina tittade på sitt fotsteg hon hade gjort när vattnen som kom in vid varje liten våg hade suddat ut den gjorde hon en ny på samma ställe. Återigen såg hon vattnet långsamt sudda ut avtrycken av tårna och sedan resten av foten. Det hade börjat bli mörkt när hon undrade var hennes mamma och pappa var någonstans. Hon tittade mot huset utan att se någon snart blev hon rädd, -mamma pappa ropade hon tveksamt utan att få något svar. Hon såg bilen och sprang dit i hopp om att hitta sina föräldrar där, men ingen fanns vid bilen.
Tårarna började rinna då hon sprang mot huset –mammaaaa ingen verkade höra henne inga välbekanta röster eller ljud. Plötsligt såg hon något som rörde sig vid väggen precis invid där hon stod. När hon stannade, stannade skuggan. Hon tyckte den kändes hotfull utan att den gjorde nåt. Hon vågade knappt titta då hon hörde en äldre kvinnas röst. Cristina stod stel och orörlig medan hon hörde kvinnans vänliga röst prata till henne, hon kände närvaron men vågade fortfarande inte titta. Handen som las på hennes axel fick henne att bli mer rädd, hon kikade mellan sina fingrar åt det håll hon senast såg skuggan men den var borta, ändå var hon mer rädd nu än innan hon hörde rösten. Handen på hennes axel kändes mer och mer tung så hon vred sig loss och sprang en bit innan hon snubblade över en trädrot. Cristina Grät både över skräcken och smärtan i benet som hon skrapade i fallet. Närvaron av något eller någon kände hon vilket gjorde henne ännu mera rädd. Två händer lyfte upp henne från marken, på vingliga ben med ett värkande sår stod hon och darrade. –Du behöver inte vara rädd flicka lilla hördes rösten igen. Barnet kände hela tiden närvaron av någon eller något bakom henne.
 
Kapitel 2
I timmar hade Michael letat efter sin dotter, först hade han letat där han såg henne senast vid stranden. Sedan vid lusthuset men det hade börjat mörkna och han valde då att gå tillbaka till huset då han hörde henne gråta. Han fann henne vid sidan av huset storgråtandes med händerna för ansiktet, han satte sig på knä.
–Cristin jag har letat överallt efter dig. Flickan slutade gråta när hon hörde sin fars röst, hon tittade återigen mellan fingrarna och såg sin far, hon sneglade bakom sig men kunde inte se någon.
–Pappa kan du inte se tanten som pratade?
–Nej jag ser ingen tant vad är det för tant du pratar om?
-Tanten som pratade med mig snyftade snyftade hon. Återigen sneglade hon bakom sig mellan fingrarna utan att se någon, även den hotfulla skuggan var borta.
-Du skrämde bort skugga pappa, skuggan är inte kvar. Michael höll om sin dotter skugga vilken skugga frågade han men fick inget mer svar av sin dotter som nu hade lugnat sig i hans famn. Innan dom gick in i huset vände hon sig om och ja såg hon inte någonting som verkade röra sig.
Sommardagarna passerade och inget mer verkade hända. Cristina ägnade många dagar åt att vara nere på stranden och springa fram och tillbaka medan hon försökte undvika att få vattnet från dom inkommande vågorna på sina fötter. Hennes far visade henne stigen till lusthuset vid gläntan, andra gången tog hon med sig sina plastbestick och muggar så att hon kunde leka resturang inne i lusthuset. Pappa var hennes bästa kund då han alltid hade låtsaspengar som han gav henne.

En tidig höstmiddag gav hon sig av till lusthuset utan att vänta på sin far som dock lovade att komma lite senare. Att hitta rätt var inte så svårt då hon hade gått samma stig många gånger den sommaren. Cristina var nästan framme då hon såg någon sitta inne i lusthuset, hon smög försiktigt fram för att kunna se vem det var utan att själv bli sedd.
-du kan komma fram jag ser dig nog. Christina hajade till hon kände igen rösten men kunde inte se vem det var där hon var. Försiktigt smög hon längst lusthusets ena sida, och tittade långsamt fram för att se vem det var. Den hon såg inne i lusthuset var en äldre dam klädd i äldre kläder som verkade väldigt slitna. –Varför har du så skräpiga kläder? Damen tittade åt hennes håll hennes blick verkade säga mer än ord skulle kunna göra, Cristina gick in med sina plastbestick och satte sig mittemot damen.
-Jag brukar leka här med pappa, gillar du att leka resturang? Damen nickade och höll fram två glittrande silvermynt. -Jag tror jag köper lite saft från dig hon la mynten på bordet.
Cristina la upp sina plastbestick och skulle låtsas fylla på läsk då riktig läsk kom ur plastbehållaren, hon var nära att tappa den i ren förvåning. Nyfiket tittade hon ner i plastflaskan men kunde inte se nån saft i den, ändå hade hon hällt upp riktig saft i koppen.
-Tack flicka lilla det ska bli gott att dricka något, har inte gjort det på hela dagen.
Hon tog koppen och drack ur den innan hon gav tillbaka koppen till flickan. Cristina skulle fylla på sin egna kopp och hoppades den skulle fyllas av riktig saft men inget kom.
-Varför kom det saft när du fick från mej? Hon försökte igen utan att det kom en enda droppe.
Den äldre bara log åt Cristinas upprepade försök att också få riktig saft i sin kopp.
Du är den första som som ser mig och ger mig något att dricka, det du inte får som saft kommer du att få på annat sätt som tack. Hon reste på sig och gick ut från lusthuset. Flickan såg att den äldre tog stigen mot huset hon bodde i, hon började vinka i hopp om att damen skulle se henne vinka. Den äldre vände sig om och vinkade tillbaka innan hon försvann utom synhåll.


-Cristiiina är du här!
-Jaaaaa fick han tillbaka som svar, träffade du tanten pappa? Tanten vilken tant frågade han.
-Tanten du mötte på vägen. Cristina jag mötte ingen tant på vägen hit. Han satte sig mittemot sin dotter och såg då två silverpengar på bordet.
-Tanten gav mig pengar så nu är jag rik pappa svarade flickan utan att vänta på sin fars fråga.

Åren gick och om somrarna så bodde hennes familj i huset med den hemliga skuggan som hon ibland kunde se från sitt sovrumsfönster. Ibland räckte hon ut tungan åt vad det nu var och den verkade faktiskt medveten hon vad hon gjorde. Men aldrig träffade hon på den gamla damen igen trots många ensamma stunder ute vid lusthuset.

Hennes händer lekte med gräset som var fuktigt och kallt. Ljusen kunde hon fortfarande se vilket gav henne den tröst hon behövde. ”Varför ska jag minnas allt igen och igen i en tröstlös cirkel, Var det en gåva eller förbannelse jag fick från dig?” Hon väntade på ett svar trots att inget svar skulle komma denna natten heller.
 
Kapitel 3
Ljuset från neonskyltarna speglades på vattenpölarna längst trottoarsidorna,, ibland stördes spegelbilden av enstaka vattendroppar som föll från hustaken denna fuktiga kväll. Cristina satt på en träbänk medan folklivet utspelade sig framför hennes ögon. Ingen verkade notera henne, medan hon såg allt där hon satt. Hon såg även saker som vanliga människor inte kunde se, eller ville se.
-Hej hon vände sig mot rösten och såg en man antagligen i hennes ålder eller lite äldre.
-Kall kväll eller hur? Mannen knäppte en knapp på sin jacka för att understryka vad han nyss sa. –Väntar du på en taxi eller skjuts hem? Mannen tittade på henne och väntade på ett svar.
Cristina hörde knappt det sista han sa eftersom hon såg någonting som rörde sig bakom honom. Var det en skugga eller var det nåt annat ännu mera hotfullt. Vid en stenmur bakom dom såg hon något svart som slingrade sig längst med skårorna mellan stenarna. Den stannade upp när den kände hennes blick, tveksamt fortsatte den fast utan att göra några försök att komma närmare.
-Vad tittar du på? Cristina ryckte till liksom det mörka hon följde med blicken.
-Inte på något särskilt tycker bara att att. Hennes ord tog slut, hon kunde inte komma på mera att säga.
Vad skulle hon säga sanningen, sanningen skulle ge henne ett löjets skimmer. Samtidigt skulle det kännas fel att inte varna för den fara som vissa människor levde i. ”Ibland önskade jag att jag var lika omedveten som alla andra.” Hennes tankar flöt ut mot det förflutna, mot tiden då barnet i henne var ungt och öppet för nya intryck.
Neonljusen lyste upp gatan och markerade en sorts trygghet och värme för frusna invånare som hela tiden passerade förbi det ställe där hon satt.

Timmarna gick och snart kunde morgonljuset skönjas i horisonten, ljuset kändes värmande och inbjudande. Platsen var tom, mannen som pratade med henne hade troligen gått för länge sedan. ” Han måste tro jag är tokig, men jag låter honom tro det. För jag vet ju själv vad jag gör vad mitt kall i livet är.” Hennes jacka var täckt av kondensdroppar som regnade av henne som regn när hon reste sig upp. Sakta gick hon hem till sin lägenhet, och snart fanns bara minnet kvar av nattens händelser.

Telefonen ringde flera gånger innan hon svarade.
-Ja vem är det? I andra änden av luren svarade en man som hon kände mycket väl.
-Cristina jag fick nyss ett samtal från en familj som behöver din typ av hjälp.
-Vad för typ av hjälp? Vad rör sig problemen om demoner eller poltergeists eller spöken?
-Jag förmodar att att det är poltergeists men jag har ännu inte haft tid att ta reda på mer, men dom behöver hjälp omedelbart. Adressen dit finns redan skickat till dig via E-mail. Jag måste skynda mig nu, och Cristina ta det försiktigt. Ett klickande ljud följt av en ton avslutade samtalet.

Det hade hunnit bli sen eftermiddag då hon kom fram till den adressen hon blivit anvisad. Huset hon stod framför var vitmålat med stora tvådelade fönster, innanför kunde hon se vita gardiner som delvis täckte för insyn. Grinden var halvöppen så hon gick igenom den och in på en liten öppen gårdsplan som delade sig i flera uppfarter, där varje uppfart ledde till var sin port. Cristine kastade ett extra öga på adresslappen innan hon fortsatte.
Blommor kantade sidorna av vägen som bestod av grovt grus, Hon kände att nåt var fel med själva platsen eller atmosfären, hennes oroliga tankar avbröts när dörren hon var på väg mot öppnades.
-Är det dig vi har väntat på? Hon nickade till svar
-Har du ingen med dig, den förra hade en assistent med sig?
-Jag jobbar helst själv, tar bara fall som erat.
Fadern i familjen såg lättad ut fast lättnaden var även blandad med misstro och skepsis.
Hon gick uppför en liten trappa innan känslan av att något var fel kom emot henne igen.
Tvekande kom hon in genom ytterdörren, hennes ögon vande sig sakta vid mörkret som sänkte sig ju längre in i huset hon kom.
-För att kunna hjälpa er så måste ni berätta allt ni vet! Fadern tittade plågsamt på sin hustru suckade några gånger, och anvisade sedan Cristina en stol vid ett bord som stod i ena änden av ett rum.
Efter att familjen samlats vid bordet harklade fadern sig två gånger för att sedan berätta för Cristina vilka problem dom hade.
 
StillILearn said:
Which translation site is available to handle that much translation? Is there one? :confused:

No, I meant a real Swedish-speaking) forum member able to give him criticism on his writing... but looks like there is a translation site that can do it after all! :eek:
 
Back
Top